torsdag 27 mars 2014

Utslitet hjärta och intryckt igen - protes

Cut out heart!


Gjorde det här hjärtat till en halloweenparty 2012 , har förvarat det i en burk och den håller sig bra. Blivit lite stel bara. Bild längst ner efter texten.

Jag gjorde så här:

Klippte ut 2 hjärtformade delar ur ett vinrött tyg. Sydde ihop det för hand, vrängde och fyllde det med bomull. Klippte till två plast rör, stack in och sydde fast, som ska se ut som artärer.

Hällde ut flytande latex på en plastficka och skapade några lager med det för att få en hållbargrund. Blås med hårblås för att få det att stela snabbare. Pudra med transparentpuder eller annat puder som finns till hands.

Placerade hjärtat på latexen och använde mig sedan utav Nose Putty eller Scar wax, som går att köpa i en butik som säljer produkter ifrån Kryolan eller en maskeradbutik som har liknande produkter, och formade huden runt omkring hjärtat. Det är en lera som man kan forma ärr, näsor och annat med.  Sedan skar jag upp leran så att det blev skåror som skulle bli hud som hade blivit skuren i.

När jag var nöjd med huden runt hjärtat täckte jag leran med några lager latex för att stänga in den. Leran är väldigt kladdigt så det här var ett nödvändigt steg.

Pudrade därefter latexen med transparent puder och började dutta på foundation på huden för att få den att se ut som hud och matcha resten utav mig. Fyllde i skårorna med fejk blodet Fresh Skratch ifrån Kyrolan. Därefter täckte jag hela hjärtat med samma blod. Tog även lite bomull på artärerna så det skulle se lite mer slemmiga ut. Nu är det här en bild på hjärtat när det är  över 1, 5 år gammalt, så den ser inte lika slemmig ut längre.

Sista steget är att att sy ihop såren och över hjärtat som att det vore intryckt i  dig. Tog svart borderitråd och sydde fram och tillbaka över såren och hjärtat.

För att få fast hela hjärtat så använde jag mig utav Mastix Lim, Kryolans men går att köpa liknande i maskeradaffärer, som limmades både under protesen och på mig själv på bröstet. Låt det torka till lite innan så att det blir klibbigt så sätts fast på huden för att få bättre styrka.


Sminka sedan dig själv och protesen så att ni smälter ihop. För att få en bättre övergång mellan protesen och dig själv kan 1-2 lager med latex läggas runt kanten och upprepa stegen som behövs för att täcka latex. Och så är du klar och ser riktigt läskig ut med ett hjärta som är intryck i bröstet på dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar