fredag 7 mars 2014

Min Dark Elf Outfit

Dark Elf Outfit del 1

Det här är min konceptskiss för min halloweenoutfit till Tip The Velvets Halloweenfest 2013. Har gjort en förenklad design med tanke på tid och kostnad jag hade på mig att göra den här outfiten.




Här kan ni se lite av min tankegång när jag ska göra ett mönster. Skissar upp en bild på en människa och skriver in mina mått och sedan måtten på diverse plagg.


Här har jag lagt ut mönster på mitt fuskskinn, som ni ser är det en mycket liten bit att jobba med. Hade en bit till men den skulle räcka först och främst till kjolen och sedan det spegelvända mönstret till topp och skydd.
Obs! Mönster 1-3 och 5 är mönster från en blus som jag har modifierat. Så har ej gjort dem här själv från grunden. Nr 4 är axelskyddet som jag har gjort själv.
Mönsterbeskrivning:
1. Ena sida av bakstycket
2. Ena sidan av framstycket
3.  Sidostycke till framstycket
4. Axelskydd
5. Sidstycket till ryggen


Här har jag ritat av mönsterdelarna med krita och även pusslat in fler delar.Så det här är alltså samma tygstycke som bilden ovan bara att jag har pusslat om delarna och lagt till fler och även tagit bort någon som inte passade in.
1. Bakstycke
2. Framstycke
3. Sidostycke till framstycke
4. Sidostycke till bakstycke
5. Höftskydd
6. Halsband
7. Bröstparti/band


Målar först mönstret på ena sidan och sedan viker över mönsterpappret och målar efter linjen som syns igenom. När jag sedan viker över mönstret kan man se det nya linjen svagt och så fyller jag i det i från ovansidan. Jag är jättedålig på att måla jämt så det här är ett bra sätt att göra det på.


Här är en bild på alla mönsterdelar till min topp.

Fram- och backstycke till min kjol. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar