fredag 29 augusti 2014

Enchanted Forest Creature

 Hur jag skapade min skogsvarelse: Del 1 

En konceptskiss gjord som hastigast, för att få en bild att gå efter gällande design på horn, klor och näbb. Även färgschema på de olika delarna. Hade referensbild på en uggla och rådjurshorn när jag målade den här skissen.


Gjorde grunden i ståltråd och fäste i mitten en gipsskruvsplugg som en fästanordning.


Därefter klädde jag in grunden i aluminiumfolie och byggde på rätt så bra få jag inte villa använda för mycket lera. Vill att hornen ska var så lätta som möjligt då jag ju faktiskt ska dem på huvudet, haha.


Så här såg min arbetsplats ut: arbetar alltid med tidningspapper i botten, då det är lätt att vika ihop den och slänga efter man har pysslat klart. Pysslar oftast vid mitt matbord och vill inte få repor, färg eller dylikt på. Sedan har jag ett tunt underlägg i plast som jag jobbar med leran på. Lite skulpturredskap, ett glas vatten för att jobba med leran lättare. Doppade ett finger vilket räckte för att få keramiplasten att blötas upp och bli enklare släta ut. Hade inte kommit på någon bra ställning att luta eller ställa min skapelse på så byggde på botten ganska snabbt och lutade den mot en burk, som den sedan fick stå och torka i också. 


Här har jag gjort toppen klar på hornet och där kan man också se hur leran torkar gradvis. Den blir vit när den torkar/hårdnar och lite offwhite/grå när den är blöt/formbar. Den torkade relativt snabbt. Gjorde klart hela hornet på ca 3 timmar, dock så har jag inte tagit någon bild på när den är helt klar. Utan den här bilden är när toppen/mellandelen är klar och jag hade precis börjat att jobba på botten. Så det här är det högra hornet och utsidan.


Här är ena hornet när det är nymålat. Har använt mig av benvit, gul, vit och svart. Hade glömt att köpa brun färg så fick klämma ut det sista av en gammal tub med rödfärg och blanda med de övriga färgerna. 
Ville att hornen skulle se rätt gamla och slitna ut, som de har varit med länge och mycket. Då jag ska vara en skogsvarelse som (kanske) har oändligt liv. 



Borrade hål i en hårskena och satte sedan i två skruv som passar in i hornets gipsplugg som jag satte in i grunden. Tanken är att hårskenan ska bäras undertill och hornen skruvas fast från ovansidan på peruken så det ska se mer naturligt ut. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar