fredag 7 november 2014

Halloweenkostym och Cosplay för ComicCon - Lenore the little Dead Girl


I år på Halloween och ComicCon Sweden  vill jag vara Lenore  - the cute little dead girl skapad av Roman Dirge.  En härlig figur som jag bara måste återskapa till verkligt format. 

Hittade en fan art bild skapad av Somikchan som jag tänkte ta en del inspiration ifrån också. 



På bilden nedan har jag gjort döskallar i resin, som är en epoxy harts man blandar en A och B komponent som sedan ska härads i 12-24 timmar och blir stenhård plast. Mycket smidigt om man vill gjuta flera likadana saker och vill ha ett hållbart material.  


Efter jag tagit ur döskallarna ur formen så sandpapparade jag kanterna på baksidan för de var lite vassa. Därefter målade jag 2-3 lager med Gesso för att få en bra fästgrund och struktur till de övriga färgerna. På bilden nedan är det bara ett lager Gesso. 

På den vänstra sidan har jag målat döskallen i benvit färg och den högra är 2-3 lager Gesso på.
Så här blev de färdiga döskallarna till Lenores hår. Jag fäste hårspännen med kontaktlim och säkrade sedan dessa ytterligare med smältlim ovanifrån. Tyvärr gick det inte att klämma på hårklämmorna så jag sydda faktiskt på dem på peruken. Men det gjorde att de sitter väldigt bra och det ska inte vara någon synlig klämma i håret utan döskallarna bara är där, så det blev bra ändå.
När jag kom hem efter jag köpt peruken och öppnade upp den var jag inte glad. Den hade väldigt mycket hår fram i luggen men väldigt lite hår på bakhuvudet - klassiskt billigt peruk problem!:(
Så hade 3 alternativ:1. Försöka lämna tillbaka peruken och köpa en ny och hoppas på mer hår.
2. Går det inte att lämna tillbaka den köp en till likadan och klippa ur hårraderna där ur och sy på hår på den första peruken.
3. Köp löshår och sy på själv.

Det blev alternativ 3 med en gång för jag visste att de inte skulle ta emot peruken som en retur, så jag gick till en butik som säljer löshår och hittade tyvärr inget billigt blondt hår i väft. Så fick köpa det löst istället, så klippte ut lagom långa hår testar och satte ett genomskinligt gummi band på mitten och sydde fast det i perukens nät. Det som blir är ju att det ligger i mer som testar än finfördelat, men då Lenore har sitt hår åt dreads-hållet tyckte jag inte att det gjorde så mycket. Fler bilder på peruken kommer snart.


Klänningen gjorde jag utav ett svart och stretchigt tyg. Ville ha en klänning som var tight men som samtidigt var bekväm att bära och kunna röra sig lagom obehindrat i.

Först tog jag mina mått och därefter klippte jag ut två rektanglar där mitt höftmått fick avgöra tygets bredd. Min längd från den översta utstickande nackkotan ner till golvet fick av göra klänningens längd. Ville att klänningen skulle var så lång som möjligt då man i serien aldirg direkt ser hennes fötter utan det är mest tyget som man ser sig röra på sig.

På bilden är klänningen lagt på hälften. Överst har jag min axelbredd och halslining. Nästa utsickande del är bysten, sedan midja och höft. Fick klippa till det några gånger för att få en fin linje, jag och stretch går inte så bra ihop så brukar undvika att sy i det, haha

Min symaskin har inte några elastiska sömmar då det är en symaskin från 70 talet skulle jag gissa på, men jag sydde med raksöm fast med en lån stygnlängd. Sedan så behövde tyget stretcha sig på bredden och inte så mycket på längden som sömmarna är på, så gick riktigt bra ändå. 

Gjorde den här outfiten lite i sista minuten så var lite dålig på att dokumentera alla steg tyvärr, men gjorde ett mönster till en ärm. Bild på den  kommer upp senare. 


Kragen skissade jag först ut på ett tidningspapper, kommer upp bild på det sedan. Jag försökte göra hela kragen i ett stycke, men det gick inte så bra. Så fick klippa isär den och lägga till ny sömnsmån och lägga till en ny kragdel som följer nacken för att efterlikna fanartbilden på Lenore. 


Här är baksidan av kragen, skrev på tyget med blyerts +1 och +2 för att veta vart jag ska lägga till extra med tyg. 


Här är kragen nästan klar bara att sy på tryckknappar i knäppningen kvar, valde då att dra ihop kragen mer än vad jag har nålat in på bilden.


Det slutgiltiga resultatet! 


Hade på mig den är outfiten på ComicCon Sweden 2014 och ska ha på mig den på en halloween fest i Göteborg - Freakshows Bloodfest. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar