onsdag 19 november 2014

Gosedjur på beställning

Gosedjurstillverkning

Vid jul förra året frågade jag vad min syster önskade sig i julklapp och då önskade hon sig ett eget gosedjur. Hon är väldigt förtjust i fladdermöss och skickade lite referensbilder. Så här gick det till när jag gjorde hennes gosedjur.


Först tog jag fram mitt skissblock och skissade fram formen och utseendet jag ville ha på min fladdermus. Ville göra den rätt gullig och snäll. För kroppen valde jag ett svart fleecetyg och för detaljerna så blev det fejkläder. Köpte tyget ifrån samma sida som jag köpte ögon, näsa och stoppning vilket var på www.skapamer.se.

Skissbild kommer snart.

Sedan så skissade jag ut formen på tidninsgpapper med en tjock markeringspenna i rött. Därefter klippte jag ut smådelarna och modifierade dem så att de fick sömsnmån och att de passade ihop med formen till kroppen.


Efter jag klippt ut fladdermusens kropp i det svarta fleecetyget så började jag sy ihop det, men inte hela på en gång, Jag markerade ut var öron, vingar och fötter skulle sitta först för att spara en ingång för dem. Sedan så rätvände jag tyget och stoppade in öronen och sedan nålade jag fast dem och sydde dem från insidan igen.


För fötterna och öronen klippte jag ut dem i fejkläder med en fram och baksida samt ett lager skumgummi i mellan. Ville ha det för att göra det mjukare och roligare känsla. Sydde sedan ihop dem så nära kanten jag kunde, vilket inte var det lättaste på fötterna då det var så mycket vinklar hit och dit.


Så här gjorde jag mina vingar. Ville ha lite mer styrsel i vingarna så la in en metalltråd som man i efterhand kan böja så att vingarna ser ut på det sättet man vill. Hade samma teknik här, två lager fejkläder och skumgummi. La även till lim för att fästa fejklädret mot skumgummit för att det skulle bli mer följsamt och inte vecka sig eller släppa när man böjer vingarna. På ändarna av ståltråden tog jag maskeringstejp för att göra dem mjuka för att de inte skulle skära igenom fejklädret.


Så här ser vingarna ut när de har sytts ihop nästa steg var att sy fast dem på gosedjurskroppen.


Här är det färdiga resultatet. Kortet är tagit ett bra tag efter jag gjorde klart det så kan nog behövas att stoppas in lite mer fyllning efter ett tag. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar