tisdag 11 mars 2014

Dark Elf Outfit del 3

Dark Elf Outfit del 3


Här har jag sytt ihop min väst, jag sydde ihop alla mönsterdelar på symaskin men vek isär alla sömmar och stickade ner dem med handsöm. Eller också kallat pricksöm, fast jag överdrev lite på den här västen för att få sömmarna sticka ut lite mer. Pricksöm är när du syr ett litet stygn på plaggets ytatyg och ett långt stygn på avigsidan av tyget. Det går fort att sy och det ger en extra detalj till plagget. I det här fallet så var det nästan tvunget för jag sydde den här västen i fejkskinn och det blir lätt buckligt annars vid sömmarna. Speciellt vid bysten kan det bli buckligt om sömmen inte stickades ner.
 


Även här har jag vikt isär sömmarna och sytt ner dem pricksöm.



Tyvärr en lite suddig bild men här är de spännen jag använde till min outfit. De är faktiskt ifrån ett par högklackade stövlar, men störde mig alltid spännena då de stack ut och att det var svårt att dra ett par tighta jeans över dem. Men tyckte de passade bra att avända till det här projektet och även de här är i fejkläder så de går bra ihop med de övriga plaggen. 



Här har jag nålat fast ett spänne och mäter hur mycket rem  jag behöver för att ställa in rätt längd. Sydde sedan på remmarna på på symaskinen och sydde som en fyrkant och sedan ett kryss i mitten för att få extra hållfastighet då fejkläder är ganska känsligt.



Därefter så gjorde jag mina axelskydd. De gjorde jag genom att klippa ut samma form i papp och limmande med ett universallim. 



Sedan så la jag axelskyddet mot två stycken petflaskor på 1,5 liter så att den skulle få en bra form och passa bättre över mina axlar. Satte fast dem med hjälp av några jämt fördelade gummiband. Jag lät axelskydden sitta på flaskorna över natten för att verkligen låta det torka i fred och få en bra form.



Här är början på mitt höftskydd. Ville att det skulle finnas lite saker hängades ifrån dem. Så på den högra sidan så ville jag ha två små glasflaskor. De fick jag dit genom att ta en bit fejkläder och mäta efter flaskorna hur mycket volym de fyllde och sedan nålade jag där jag skulle sy. Så de kan tryckas i utan att ramla ur. Sedan ska fingret och örat också sys på den här sidan av höftskyddet. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar